Automobilul național Dacia: ce făcuși cu el măi nene, mă?

Brandul românesc Dacia este privit de către jurnaliştii americani ca fiind cea mai de succes poveste românească. Jurnaliştii CNN au realizat un reportaj în ţara noastră în care au relatat despre potenţialul maritim şi industrial al portului Constanţa, dar şi despre succesul brandului Dacia în Europa. Astfel este scos la lumina un brand de care România nu a știut să profite în trecut și pare a se îndoi de el în prezent.

Dacia a luat nastere in 1966, la Pitesti, cand uzina se numea UAP – Uzina de Automobile Pitesti. Insa din lipsa de fonduri si probabil oameni cu initiativa, fabrica isi dorea productia unor masini sub licenta, nicidecum a unor modele complet noi. In urma unei licitatii, UAP a inceput sa produca masinuta Renault 8 sub licenta franceza, masina care urma sa se numeasca Dacia 1100. Primul model a iesit pe usa fabricii de la Mioveni in 1968 si a fost facut cadou lui Nicolae Ceausescu, presedintele de atunci.

Conform contractului, uzina de la Mioveni nu prea fabrica nimic, doar asambla piesele Renault care veneau din Franta si asa lua nastere Dacia 1100. Asa au iesit pe usa fabricii nu mai putin de 44.000 de exemplare de 1100 pana in 1969, cand a inceput fabricarea lui 1300, model sub licenta Renault, modelul 12. Acesta din urma a evoluat sub diverse forme, caroserii si facelifturi pana in 2003, cand epoca Dacia 1300-1310 a luat sfarsit. Au urmat modelele Lastun (inainte de 1989), Liberta, Nova, Super Nova si Solenza.

Primul model Dacia, înrămat pentru că l-a deținut și familia mea.

Daca pana la Logan, modelele care purtau sigla Dacia erau… sa spunem drept, niste cazane de rufe, incepand cu acest model lucrurile au inceput sa se schimbe. In 2004 apare primul Logan pe strazile din Romania, o masina ieftina, care s-a bucurat de un succes enorm. Asta pentru ca Dacia si-a marketat cum trebuie masina, fiind anuntata ca masina de 5000 de Euro. Si chiar atat costa varianta de baza, iar cea de top, cu geamuri electrice si aer conditionat ajungea la 7500 de Euro.

Loganul a inceput sa fie masina romanului de rand, care promitea o intretinere ieftina si fiabilitate crescuta. In plus, era una dintre cele mai spatioase masini din gama. Si odata cu variantele pick-up, van si MCV lansate, Loganul si-a asigurat pozitia de top in vanzarile din Romania.

Totuși, nu ăsta era subiectul la care doream să ajung. Se spune că românului, când îi prisosește timpul, îi vin tot felul de idei năstrușnice. Uzina de la Mioveni avea, pe vremuri, și un departament de cercetare-dezvoltare, care, ca să-și câștige pâinea inventa tot felul de modele care, ori se producea în serie mică, pentru a justifica investițiile, ori se punea în expoziție ca să aibă „tovarășul” ce să vadă în vizitele lui periodice la Pitești.


Și iată ce a ieșit. Așezați-vă pe scaune și luați-vă medicamentele de inimă:

1. Dacia MD87 este un prototip, suptanumit și „Ferrari-ul românesc” realizat in anul 1987 ce dispunea un motor central. Un an mai târziu, a apărut Dacia MD87 Evo, care avea însă faruri escamotabile. Doar câte un exemplar din cele două “super-mașini” Dacia românești a fost creat. În prezent, nu se știe ce s-a întâmplat cu cele două mașini Dacia cu motor central și cu tracțiune spate, însă cele două exemplare reprezintă probabil cele mai valoroase mașini care poartă sigla Dacia în prezent.


2. Dacia – prototip realizat din Dacia Sport. Marea „găselniță” a acestui model sunt ușile din spate, care se deschid precum cele de la șifonier.


3. Dacia Mini este  tot un prototip, realizat in anul 1980, a unei masini economice, obținut prin modificarea modelului Dacia 1310. Putea deveni hatchback, pick-up sau decapotabila cu efort minim. Iar dacă încercai să treci peste linia de cale ferată când bariera era lăsată, devenea și…decapotabilă.


4. Dacia 1308 Jumbo (1990) prototip creat din modelul Pick-up cu hardtop si geamuri mari, model care mai degrabă ar fi putut fi propus pentru Papa Mobil.


5. Dacia Cisterna lapte. S-au gândit și la asta!


6. Dacia Convertible a fost un proiect al celor de la UAMT Oradea. A fost proiectata si omologata pt a fi introdusa in productie de serie mica la aceasta uzina. Pana la urma s-a renuntat la proiect, considerandu-se o investitie nerentabila si avand si o oarecare opozitie din partea uzinei mama UAP. Evident, era cel mai reușit model dintre toate cele proiectate la Mioveni.


7. Dacia 1306, realizat in 1994, este un fel de berlina realizata dintr-un pick-up. Au fost realizate doar 5 automobile.


8. Dacia MaxiBreak, a fost realizat spre sfarsitul anilor 1980, este un model Break lungit 5.125 m cu 8 locuri pe 3 banchete, echipat cu motor de 1397 cmc., produs in numar de 5 automobile.

9. Aici, românii n-au niciun amestec. Dacia 1300 Funeral si Dacia 1300 Pick-Up sunt variante de carosare a modelului Dacia 1300 de catre o firma din RDG in anii ’80.


10. Dacia cu 6 roti. Cred că aceasta din urmă este „vârful de lance” al cercetării românești!


Informații: automobile românești; Foto: www.automobilia.ro www.retromobil.ro www.dacia.ro www.aro.ro www.daciaclub.ro www.arom461.ro www.roman.ro www.utb.ro www.miniauto.ro forum.club4x4.ro www.aro4x4.net www.tramclub.org www.masinimari.com www.railnet.ro www.cartula.ro www.daciasport.3xforum.ro www.cigrivita.ro www.igero.ro www.semanatoarea.ro www.irum.ro www.nicolina.ro www.matcraiova.ro www.geda.ro www.promex.ro www.uamoreni.ro www.ummija.ro www.dekaraso.ro www.veteran.ro


 

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.