Imagini trucate inainte de Photoshop

Astăzi, majoritatea imaginilor pe care le admirăm prin reviste sau în reclamele stradale sunt trecute prin <filtrul > Photoshop-ului, program care practic a schimbat percepția despre arta fotografică. Nu demult, șase contributori la realizarea programului inițial, care a fost creat în 1988 de Thomas și John Knoll, au fost puși să editeze o imagine în prima variantă, lansată la 19 februarie 1990. După ce au transpirat serios, s-au declarat uimiți de cât de puține unelte dispunea programul în 1990. Programul de editare cel mai popular de pe planetă, realizat în 26 de limbi, a generat o întreagă industrie pe orizontală, zeci de firme de soft întrecându-se pentru a crea plugin-uri diverse și aplicații fixe și mobile pentru toate sistemele de operare.

Ce a existat înainte de Photoshop? Primele încercări de trucaje foto au fost realizate aproape de la începuturile fotografiei, prin manipulări mecanice, în laborator: suprapuneri, lipiri, micșorarea sau mărirea timpului de revelare și fixare, sau supraimprimarea grafică a plăcilor sau a filmului.

Printre primele manipulări regăsim o fotografie a lui Abraham Lincoln, din 1860, la care a fost folosit corpul lui John C. Calhoun. Ulterior, utilizând același model, Mathew Brady a realizat gravura pentru bancnota de  5 dolari.

Fotograful Ansel Adams (1902-1984) a fost primul care a folosit tehnici avansate de laborator, o parte dintre acestea regăsindu-se în format digital printre uneltele Photoshop-ului de astăzi: supra sau subexpuneri, efecte de luminozitate și contrast, claritate și rezoluție, expunere dublă etc.

Adams a fondat un grup de fotografi, cunoscut sub numele <Group f/64> (câtă inspirație la cel mai mare comerciant de aparatura și accesorii fotografice din România, care l-a <împrumutat> fără jenă), printre membri fondatori numărându-se și cunoscuții artiști Willard Van Dyke și Edward Weston.

Membrii grupării a decretat că “Fotografia pură este definită ca având însușiri ale tehnicii, compoziției sau ale unei idei, derivate din orice altă formă de artă.”

La începutul secolului XX, arta prelucrării fotografice a fost folosită de regimurile politice pentru a manipula masele. Prima manipulare cunoscută o găsim într-o fotografie a generalului Ulysses S. Grant, căruia i s-au adăugat diverse “accesorii” pe fundal: corturi militare, prizonieri confederați capturați într-o altă bătălie, până și calul și corpul care aparțineau generalului Alexander McDowell.

Levin Corbin | “General Grant at City Point”
Cca: 1902
Twentieth-Century Photography Fund, 2012

general-grant

În 1910, cum putea fi prezentată puterea prusacă, altfel decât printr-o parabolă fotografică?
N/A Școala germană foto | A Powerful Collision
Cca: 1910
Gelatin silver print
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art

Cel mai elocvent exemplu de manipulare s-a petrecut în 1920, atunci când dictatorul sovietic I.V.Stalin a ordonat ștergerea dintr-un cadru fotografic a sângerosului comisar Nikolai Ivanovici Ezhov, șeful poliției secrete sovietice (NKVD) și “artizanul” crimelor din timpul “Marii Epurări” staliniste.

După terminarea celui de-Al Doilea Război Mondial, propaganda sovietică și-a adus aminte de o întâlnire dintre  Stalin și Lenin, de la Gorki, din 1922. Fotografia fusese realizată de fiica lui Lenin, Maria Ulianova și fusese folosită la moartea marelui ideolog sovietic, din 1924, pentru a sensibiliza masele populare, la care Lenin avea priză. Însă fotografia Ulianovei a fost, se pare manipulată, Stalin apărând mai zvelt decât Lenin, deși avea doar un metru șaizeci înălțime. Mai mult, varianta apărută în presă a fost puternic procesată pentru a-i întineri pe cei doi lideri sovietici, însă artiștii propagandei sovietice au comis o mică greșeală: i-au lungit prea mult mâna stângă lui Stalin.

N/A  | Lenin and Stalin at Gorki in 1922
Cca: 1949
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art
lenin-and-stalin
Dintre fotografiile “civile“ cele mai cunoscute am ales trei cadre:

Grete Stern | “Articulos eléctricos para el hogar”  (o fotografie publicitară)
Cca: 1950
Gelatin silver print
Courtesy of Galería Jorge Mara – La Ruche, Buenos Airesgrete-stern

Maurice Guibert | Henri de Toulouse-Lautrec as Artist and Model (se spune că un artist nu nu va reuși niciodată să prezinte un alt artist)
Cca.1892
Gelatin silver print
Photo Courtesy: The Metropolitan Museum of Art

Art Deco in New York (clădiri Art Deco sau și fotografie modernistă?)
29 sept. 1930
Photo Courtesy: Bettmann/Corbis

De recontrucția orașului New York, denumit și “Big Apple“, în stilul Art Deco, de la începutul anilor 30, sunt legate multe povești și, evident, imagini. Unele dintre ele au fost puse sub semnul întrebării în ultimii ani, fiind considerate ieșite din comun: constructori dormind sau fumând în pauza de prânz pe structura metalică a Empire State Building, acrobați mergând în balans pe schele sau chiar două personaje elegant îmbrăcate servind masă pe o grindă în construcție a Hotelului Waldorf Astoria din metal, acompaniați de doi chelneri. Lucrările din Manhattan au fost ca un magnet pentru presă, care a realizat mai multe imagini iconice ale zgârie-norilor new-yorkezi.

În ultimii ani au apărut tot mai multe voci care se pronunță împotriva procesării fotografice. Unele dintre ele sunt mari companii (Dove sau Aerie), care au cret fonduri speciale pentru a mări încrederea femeilor în popria frumusețe naturală, fără artificii. Acestor companii li s-a adăugat și Asociația Medicală Americană, care prin vocea purtătorului său de cuvânt a declarat că prin manipularile foto sunt create așteptări nereale în rândul copiilor și tinerilor asupra formei și a aspectului corpului omenesc.

Imagini trucate inainte de Photoshop @ danmanusaride.ro

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.